Monday 3 November 2008

Kameraku rosak...!



Buat sekian lamanya , kamera DSLR yg ku pakai telah menunjukkan belangnya.. Da penat kot. Takda la lama mana pn, sejak 2005 smpai skrg.. 3 tahun lebih jugakla. Shutter release count nye hampir 60,000. So, maknanya Nikon D70s aku tu da berjasa pada aku dgn mengcapture sebanyak hampir 60,000 jumlah gambar.Tapi yang buat 1 bdn ni hangin tu, dia buat hal tgh2 waktu genting la pulak... & menambah kan angin lagi, lens kit yg asal da rosak gk. Nk repair je rm800 lbih. Br je igt nk cr lens baru. Tension d buek eh...

Hari Sabtu & Ahad lepas, majlis nikah & walimah kawan aku, Pali. Mcm biasa la di assign as a photographer for the wedding event. Majlis nikah
, alhamdulillah.. Berinai malamnya pn lepas. Abis la 1G CF card utk hari tu je.. Esok nya pakai la CF card lg satu. Tgh2 berarak nak masuk ke dewan pelamin tu, sambil capture the moment...Tibe2............. pandangan aku kat view finder tu gelap je... ADUSS...!! X penah2 buat perangai selama ni.. dan2 pulak.. Aku da panik.. gabra.. tukar bateri x jalan. Off on balik pun x jalan.. Dalam pikiran aku, ada compact camera yang aku bawak skali.. Takkan nak pakai ni kot..!! Hantu tul..

Aku pun masuk la ke dewan tempat bersanding tuh.. & join back the ceremony yang aku dah tinggalkan dalam 10minit (yang maknanya aku da termiss banyak shot!). Aku slow2 p dekat kat pengantin... Bisik2 kat Pali (pengantin) yg sedang di tepung tawar, "bro, ada mslh sket"... "camera gua jem.." Dia jeling je la kn.. Shoot2 la sket pakai compact camera. Dlm hati ni serba salah je tak tau nk buat apa.

Nak di pendek kan cerita, & tunjukkan Allah tu sygkan kita lg, ditunjukkan lah jalan penyelesaian pd hr tu... Ada sorang brader ni aku tgk pegang DSLR jugak tgh shoot2 gmbar jugak. Dgn muka x malunya aku mintak tolong dia.. Mula2 aku mintak tolong shoot je sket2. Last2 dia bgi je camera dia kat aku shoot sendiri. Nasib baikla dia tu orang tempatan jugak. So, dia takda la nak balik awal sgt. Aku pun lupa nama dia, Kamarul ke, Faizul ke cmtu la... Thanks sgt la bro.. Allah bless you! Aku memang niat nak bayar je skit kat dia. Sebab tu kira sewa camera dia la kn. Tp lastly dia cakap x payah.. "Hari ni aku tolong kau.. Besok2 mana tau kau tolong aku", tu la kata dia...
This was the last shot taken from my D70s....
Anyway, Selamat Pengantin Baru Pali & Ain....

No comments: